Σβήσε τη φλόγα Μ. Χιώτης

Σβήσε τη Φλόγα

Με έναν ευρηματικό στίχο «τη φωτιά που μου άναψες» ο Χιώτης δημιουργεί ένα ολόκληρο σκηνικό παθιασμένου έρωτα. Ο ήχος είναι γρήγορος ενός μάμπο της μόδας. Αυτά τα δύο στοιχεία λόγος και ήχος υποτάσσονται στη μαεστρία ενός μπουζουκιού ξετρελαμένου κι αυτό θαρρείς από την όλο πάθος ερωτική εξομολόγηση.

21/3/1970 – 45 χρόνια από το θάνατο του Μανώλη Χιώτη

Extinguish this fire
The fire that you have light in my heart.
Extinguish this fire that’s burning me high
cause I can’t stand anymore
I will die.
Like a doctor night and day
I keep waiting for you to come
and mend my broken heart.
I will die I can’t wait
oh please, light off
that burning fire!
Τη φωτιά που μου άναψες τη φωτιά
μου ‘καψε τη φτωχούλα μου τη καρδιά.
σβήσε τη φλόγα για σένα που έχω
θα πεθάνω δεν αντέχω. Σαν γιατρό μέρα νύχτα σε καρτερώ
Σαν γιατρό σε προσμένω να γιατρευτώ
σβήσε τη φωτιά για σένα που έχω
Σβήσε τη φλόγα για σένα που έχω
θα πεθάνω δεν αντέχω
μάνα μου σβήσε τη φωτιά που έχω. Σβήσε τη φλόγα για σένα που έχω
θα πεθάνω δεν αντέχω.
(1958)
Μουσική, στίχοι Μανώλης Χιώτης Θεσσαλονίκη 1921 – Αθήνα 1970
τραγούδι Μαίρη Λίντα – Μανώλης Χιώτης
xiotis

Μανώλης Χιώτης 1921 – 1970

Μανώλης Χιώτης : Βιογραφικά στοιχεία
Από το Ναύπλιο στη Θεσσαλονίκη όπου γεννήθηκε (21/3/1921). Το 1935 περίπου πηγαίνει στην Αθήνα προκειμένου να σπουδάσει βιολί όπου γνωρίζεται με τον Στράτο Παγιουμτζή ο οποίος και τον προσλαμβάνει να παίζει δίπλα του μπουζούκι στο κέντρο «Δάσος» του Βοτανικού.
Το 1937 ο Μ. Χιώτης ακολουθώντας το ρεμπέτικο μοτίβο ηχογραφεί το πρώτο του τραγούδι «το χρήμα δεν το λογαριάζω» που έγινε αμέσως επιτυχία. Μέχρι τον πόλεμο αλλά και μετά απ΄ αυτόν συνέχισε να γράφει τραγούδια πλην όμως βλέποντας ότι με το κλασικό μπουζούκι δεν μπορούσε να αποδώσει γρηγορότερες σε ρυθμό μουσικές εκτελέσεις, προχώρησε στη μεγάλη καινοτομία προσθέτοντας άλλη μία χορδή στο όργανο δημιουργώντας έτσι το τετράχορδο μπουζούκι. Με το τετράχορδο πλέον μπουζούκι άνοιξε ο ορίζοντας για ασύλληπτες σε ταχύτητα εκτελέσεις σε σχέση με το κλασικό μπουζούκι.

xiotis_linda

Μανώλης Χιώτης – Μαίρη Λίντα (σύζ. 1959 – 1966)

Ταυτόχρονα στη δεκαετία του 1950 πρώτος αυτός εφαρμόζει τη χρήση του ενισχυτή σε λαϊκό όργανο. Έτσι καινοτομώντας αρχίζει η περίοδος του αρχοντορεμπέτικου όπου πλέον το μπουζούκι γίνεται αποδεκτό και από την λεγόμενη υψηλή κοινωνία για χατίρι της οποίας άρχισε επιλέγοντας να γράφει τραγούδια με λατινοαμερικάνικο χαρακτήρα κυρίως του μάμπο. Αυτή η δεύτερη καινοτομία του, τον καθιέρωσε πλέον ως ηγέτη ιδιαίτερης μουσικής σχολής και τραγουδιού από το κοινό της εποχής του. Εκείνη ακριβώς την περίοδο ο αθηναϊκός τύπος τον αποκαλούσε οδηγό του μπουζουκιού στα σαλόνια.

Το πρώτο κέντρο διασκέδασης που ο ίδιος δημιούργησε ήταν, μετά τον πόλεμο, το κοσμικό κέντρο «Πιγκάλ», που ήταν και το πρώτο κοσμικό κέντρο της Αθήνας. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1950 συνέχισε να παρουσιάζει το πρόγραμμά του στο πασίγνωστο τότε κέντρο Σπηλιά ή «Σπηλιά του Παρασκευά» στον Πειραιά, που ήταν διαμορφωμένος ανάλογα ο χώρος προ του αρχαίου Σηραγγίου, στη πίστα του οποίου γυρίστηκαν και τα περισσότερα πλάνα των σχετικών κινηματογραφικών του συμμετοχών.

πηγή πληροφοριών el.wikipedia.org/wiki/Μανώλης_Χιώτης
φωτο Αρχική πηγή matrix24.gr
Άλλα rebetiko.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s